Ostatnio o świadectwach energetycznych mówi się bardzo dużo. Wynika to stąd, że obowiązek ich posiadania dotyczy sporej grupy osób, w tym właścicieli mieszkań pod wynajem.
W tym artykule wyjaśnimy czym są świadectwa energetyczne, kto powinien je posiadać i jaki jest ich termin ważności. Rozwiejemy również pozostałe wątpliwości związane z tym tematem.
Co to jest świadectwo energetyczne? Co powinno się w nim znaleźć?
Świadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który informuje o zużyciu energii i efektywności energetycznej domu lub mieszkania.
Istnieje obowiązek posiadania go przy sprzedaży, wynajmie lub oddawaniu do użytkowania nowej nieruchomości.
Świadectwo charakterystyki energetycznej zawiera informacje o zapotrzebowaniu na energię niezbędną do:
- ogrzewania i wentylacji;
- podgrzewania wody;
- działania klimatyzacji i oświetlenia budynku itd.
W świadectwie energetycznym znajdziemy również określenie źródła pochodzenia energii i ilość dwutlenku węgla, jaką emituje budynek.
W jakim akcie prawnym zostało uregulowane świadectwo energetyczne?
Obowiązek jego posiadania wynika z nowelizacji ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków ·(Dz.U.2021.497 t.j.).
Ten akt prawny składa się z 7 rozdziałów. Wymienione są w nich między innymi:
- zasady sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej;
- zasady kontroli systemu ogrzewania i systemu klimatyzacji w budynkach;
- zasady prowadzenia centralnego rejestru charakterystyki energetycznej budynków;
- krajowy plan działań mający na celu zwiększenie liczby budynków o niskim zużyciu energii;
- przepisy karne.
Kto musi obecnie posiadać świadectwo energetyczne?
Nowe przepisy weszły w życie 28 kwietnia 2023 roku. Od tego momentu świadectwo charakterystyki energetycznej jest obowiązkowe dla właścicieli domów jednorodzinnych, mieszkań w budynkach wielorodzinnych oraz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub wynajmu.
Natomiast planowane jest, że w 2024 roku, ten obowiązek będzie odnosił się do wszystkich właścicieli i zarządców budynków jednorodzinnych oraz wielorodzinnych. Będzie to dotyczyło zarówno nowych, jak i już wcześniej wybudowanych nieruchomości.
Jakie nieruchomości nie muszą mieć świadectwa energetycznego w 2023 roku?
Ten obowiązek nie dotyczy:
- obiektów zabytkowych,
- miejsc kultu religijnego,
- obiektów przemysłowych,
- gospodarczych bez instalacji zużywających energię,
- budynków mieszkalnych używanych krótkoterminowo,
- budynków wolnostojących o powierzchni użytkowej poniżej 50 m2 oraz gospodarstw rolnych o niskim wskaźniku EP.
Jak długo jest ważne świadectwo energetyczne?
Przepisy mówią o tym, że świadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne aż przez 10 lat. Jednak tutaj jedna bardzo ważna uwaga.
Jeżeli wprowadzimy w budynku zmiany, które mogą mieć duży wpływ na wydajność energetyczną budynku, to wtedy jest obowiązek zaktualizowania takiego świadectwa.
Te modyfikacje obiektu mogą być również wprowadzone przed administrację, na przykład w postaci remontu elewacji, wymiany okien.
Obowiązek sporządzenia świadectwa – administracja, czy właściciel?
Administracja lub spółdzielnia mieszkaniowa ma obowiązek sporządzić świadectwo energetyczne jedynie dla całego budynku, a nie dla poszczególnych lokali. Spółdzielnia może jedynie udostępnić właścicielowi dokumentację techniczną. Odnosi się to również do mieszkań spółdzielczych i spółdzielczo- własnościowych.
Natomiast właściciel, który chce sprzedać lub wynająć mieszkanie w bloku, to musi na własny koszt uzyskać takie świadectwo.
Mieszkanie na wynajem – jak przekazać świadectwo lokatorowi?
Przy zawarciu umowy najmu właściciel ma obowiązek dostarczyć najemcy jedynie kopię świadectwa charakterystyki energetycznej, które przekazano w postaci papierowej, albo wydruk świadectwa charakterystyki energetycznej, które przekazano w postaci elektronicznej.
Świadectwo musi się odnosić do konkretnego mieszkania, a nie do całego budynku. Powinno stanowić załącznik do umowy najmu.
Ile kosztuje świadectwo charakterystyki energetycznej i ile trwa jego wyrobienie?
Na stronie certyfiko.pl możemy zamówić świadectwo energetyczne. Do wyboru mamy aż trzy pakiety. Pierwszy to pakiet Economy. Jego koszt to 349 złotych brutto.
Wszystko odbywa się online. Od firmy otrzymujemy informacje, jakie dane są nam potrzebne i gdzie je możesz znaleźć.
My natomiast mamy obowiązek je samodzielnie zgromadzić. Wypełniamy prosty formularz. Nie powinno to nam zająć więcej niż 30 minut. Zamówienie jest przekazywane do realizacji. Otrzymamy je w ciągu 5 dni roboczych od przekazania wszystkich niezbędnych danych.
W przypadku pakietu Premium, firma bardzo wiele czynności wykonuje za nas. Umawiamy audytora, który do nas przyjedzie i będzie realizował swoje zadania na miejscu. W razie potrzeby możemy upoważnić go w spółdzielni, aby otrzymał od niej wszystkie potrzebne informacje dotyczące lokalu. Koszt tego pakietu jest znacznie wyższy, bo 699 złotych brutto.
Trzeci pakiet opiera się na naprawdę ekspresowym działaniu. Jego nazwa to Mieszkanie 24 h. Tutaj potrzebna jest wycena indywidualna w zależności od lokalizacji i dostępności naszych audytorów. Pierwszy kontakt odbywa się przez formularz. Otrzymujemy świadectwo energetyczne w ciągu 24 godzin od opłacenia zamówienia.
Warto jeszcze wiedzieć o tym, że gdy dostarczymy firmie wszystkie niezbędne informacje, to czas otrzymania świadectwa, niezależnie od pakietu, powinien wynieść nie dłużej niż 48 godzin. Zgodnie z prawem zarządca nieruchomości ma 14 dni, aby odpowiedzieć na zapytanie dotyczące charakterystyki energetycznej nieruchomości. Czas realizacji wydłużamy, gdy w wybranym terminie nie ma nas w mieszkaniu. Wtedy audytor nie może wykonać oględzin i pomiarów lokalu mieszkalnego.
Kto może sporządzić świadectwo energetyczne?
Do sporządzenia świadectwa charakterystyki energetycznej uprawniona jest każda osoba, która została wpisana do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej.
Czy osoba ma prawo do wydania świadectw charakterystyki energetycznej, możemy zweryfikować na tej stronie internetowej: https://rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych
Kiedy nie jest wymagane świadectwo energetyczne?
Świadectwo energetyczne nie dotyczy między innymi miejsc zabytkowych, czy kultu religijnego, ani mieszkań i domów jednorodzinnych, które w najbliższym czasie nie będą wynajmowane, ani sprzedawane.
Jaka jest kara za brak świadectwa?
Maksymalna grzywna za nieposiadanie świadectwa energetycznego to 5000 złotych. Taki czyn jest traktowany jako wykroczenie. Dlatego osoba wynajmująca mieszkanie, musiałaby to zgłosić na policję i złożyć zawiadomienie.
Ogłoszenie o najem lub sprzedaż nieruchomości
Gdy świadectwo charakterystyki energetycznej zostało sporządzone, to w ogłoszeniu należy podawać następujące informacje:
- wskaźniki rocznego zapotrzebowania na energię użytkową, energię końcową, nieodnawialną energię pierwotną,
- udział odnawialnych źródeł energii w rocznym zapotrzebowaniu na energię końcową,
- jednostkową wielkość emisji CO2.
Jak świadectwa energetyczne mogą wpłynąć na rynek najmu?
Zakaz wynajmowania mieszkań z niską efektywnością energetyczną. Został już wprowadzony we Francji. Unia Europejska planuje, że do 2028 roku, wszystkie budynki powinny być zeroemisyjne.
We Francji nie można obecnie wynajmować mieszkań o klasie energetycznej G+. Mają najgorszą izolację i zużywają najwięcej energii. Te obiekty rocznie zużywają więcej niż 450 kWh na metr kwadratowy.
Ten zakaz odnosi się aż do 200 000 mieszkań. Do 2034 roku tymi restrykcjami może zostać objętych nawet 11 milionów lokali. Do tego czasu nie będą mogły być wynajmowanie nawet mieszkania, które mają klasę energetyczną E.
Jak to wygląda w innych państwach Unii Europejskiej? Od 2030 roku zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży i wynajmu mieszkań, które nie spełniają wymogów klimatycznych. Obecnie w Polsce klasę energetyczną G ma około 15 procent mieszkań. Równie nieciekawie wygląda sytuacja na przykład w Niemczech, czy we Włoszech.
Dostosowanie mieszkań do nowych wymogów to koszty od 30 do 60 tysięcy euro za każdy lokal. Wielu właścicieli nie będzie mogło sobie pozwolić na taki wydatek. Wynika to z ogólnego kryzysu światowego, z wojny na Ukrainie. Konieczność sfinansowania tak rozbudowanego remontu, będzie mogła spowodować znaczny wzrost cen nieruchomości w Europie.
Czy to oznacza trend na termomodernizację budynków?
W Polsce jest to bardzo możliwe. Już teraz powstało wiele rządowych programów, które mają wspomóc właścicieli w dostosowaniu ich nieruchomości do nowych, europejskich norm.
Krajowy Plan Odbudowy przewiduje środki na dofinansowanie do 800 tys. nowych źródeł ciepła oraz ok. 700 tys. domów i mieszkań zakwalifikowanych do kompleksowej termomodernizacji.
Chwilowo jest to plan na lata 2024 do 2026. W tym ostatnim roku ma zostać również uruchomiony Społeczny Fundusz Klimatyczny. Zakaz wynajmu i sprzedaży nieruchomości o niskiej klasie energetycznej będzie wprowadzony w 2030 roku.
Dlatego już teraz przy kupowaniu mieszkania z rynku pierwotnego, które docelowo ma być przeznaczone na wynajem, warto dowiedzieć się, jaką ma klasę energetyczną i jakie będą szacunkowe koszty remontu.
W przeciwnym razie za kilka lat będziemy zmuszeni wydawać duże środki na termomodernizację lub szukać wsparcia w rządowych programach.
Świadectwo energetyczne – czy można zmniejszyć jego koszty?
Jednym z rozwiązań jest zakup jednego ze wspomnianych wcześniej pakietów na stronie internetowej: https://certyfiko.pl
• kod rabatowy: „prodoma-economy” obniża cenę pakietu mieszkanie ekonomy do 328zł brutto.
• kod rabatowy: „prodoma-premium” zmniejsza cenę pakietu mieszkanie premium do 650zł brutto.
• kod rabatowy: „prodoma-dom” zmniejsza cenę pakietu domu ekonomy do 614 zł brutto oraz domu premium do 914 zł brutto.
Wraz z upływem czasu wymogi dotyczące efektywności energetycznej budynku będą się zwiększać. Obecnie w Polsce tylko w niektórych przypadkach właściciele mają obowiązek posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej. We Francji mieszkania, które nie spełniają wymogów nie mogą być wynajmowanie, ani sprzedawane. Do 2030 roku większość lokali mieszkalnych w Niemczech i we Włoszech będzie musiała przejść termomodernizację.
Jeżeli chcesz sprawnie i zgodnie z prawem wynająć mieszkanie i interesuje się zarządzanie najmem, to zgłoś się do PRODOMA. Pomożemy Ci w dopełnieniu wszystkich formalności i zapewnimy bezpieczną obsługę najmu. Gdy chcesz się dowiedzieć jak działamy zapraszamy do lektury artykułu: Jak bezpiecznie wynająć mieszkanie w 2023 roku?