Bez względu na to czy wynajmujemy jedno mieszkanie i robimy to po godzinach pracy, czy chcemy, by obsługa wynajmu mieszkań stała się głównym źródłem naszych dochodów, dobra organizacja to podstawa sukcesu. Zarządzanie najmem to nie jednorazowa czynność, ale proces i zaskakująco łatwo wkrada się do niego chaos. Jak temu zapobiegać?
Dobrze jest znaleźć klucz organizacyjny. Jeśli dysponujemy jednym lokalem to sprawmy mu oddzielny segregator, w którym umieścimy umowy, faktury, rozliczenia, ubezpieczenie, komplet kluczy, kod do domofonu, wszystkie dokumenty, notatki, nawet drobiazgi, które mogą się okazać przydatne. Jeśli zajmujemy się obsługą najmu kilku mieszkań, trzeba się zastanowić czy każde z nich ma mieć własny segregator, czy może lepiej podzielić teczki tematycznie na „umowy”, „ubezpieczenia”, etc.
Pilnujmy dat. Specjaliści w obsłudze wynajmu mieszkań doradzają by podpisywać umowy na 12 miesięcy. Warto zaznaczyć sobie w kalendarzu ten termin i przypomnienie dwa miesiące wcześniej. To da nam czas na zorientowanie się czy lokator chce zostać czy trzeba szukać nowego. Warto też wpisać do kalendarza kiedy kończy się polisa ubezpieczeniowa, umowa z siecią kablową, zaznaczyć daty dużych rozliczeń za media.
W zarządzaniu najmem ważne jest też bieżące monitorowanie płatności i rozliczeń lokatora ze spółdzielnią. Ustawienie przypomnienia w telefonie pomoże kontrolować czy nie powstają zaległości. Trzymanie ręki na pulsie i szybkie reagowanie na opóźnienia, pozwoli uniknąć kłopotów.